Вкусна баница, кампари, червено вино и звезден букет приятели събра една книга в клуб А1 на НДК в четвъртък вечерта. Автор на „Катерина Евро и още нещо” е журналистката Диляна Ценова Гогова, а главен герой – най-добрата готвачка в българското кино и най-добрата актриса сред кухненските шефове.
На Катя Евро, облечена в отровно зелено, бе изключително трудно да изпълнява мисията си на водещ, заради мощния наплив от желаещи да грабнат микрофона й и да разкажат нещо за любимата си приятелка.
Разбира се, най-развълнувана, сияйна и неукротима бе Катя. В изповедта й имаше смях по лудата младост и сълзи – за близките, които вече ги няма.
„Аз съм имала няколко мечти в този живот и те се сбъднаха. Първата беше да ми дойде мензиса, защото на шестнадесет години още нямах. След това веднага исках да имам дете. Майка ми ме успокояваше: „Изчакай малко, ще се ожениш и ще стане”. След това исках да имам най-голямата любов на света. Имах я, това е моят съпруг Жорж, бащата на сина ми Сашко. После мечтаех да стана актриса. От малка го исках, но нищо не правех. Чаках някой да ме покани и да играя главна роля. Бях манекенка, идваха хора, канеха ни да се снимаме във филмите им. Аз обаче, винаги питах: „Каква е ролята?”. Ама малка... „О, не... Обадете се, като имате голяма...”.
Жестока драма разделя Катето Евро от баща й!
Така след като през кастинг са минали повече от двадесет млади актриси, студентки, манекенки, балерини, режисьорът Людмил Кирков избира Катя за ролята на Рени във филма „Оркестър без име”.
Така мечтите започват да се сбъдват: става актриса, омъжва се, но следва друга драма и нови реки от сълзи: причината е, че три години след сватбата си семейството няма дете. Най-после и този проблем е решен. Ражда се синът й Сашко (актьорът Александър Кадиев, б.а.), грозно, нефелно, две кила и двеста, както го описва майка му. Надеждата, че ще има момиче, рухва. Но с идването на бял свят на внучката й – и тази мечта е вече факт.
„Познавам я от твърде млада. Няколко години, след като бе загубила своята девственост, беше много неопитна и никой не знаеше дали от нея ще стане това, което е в момента”. – Така започна своя спомен Георги Мамалев. И продължи: „Ако хората се замислят върху това, което е постигнала Катерина Евро, те трябва да се изправят и да й ръкопляскат. Тя е преживяла много тежки неща. И израсна. Не е завършила ВИТИЗ няма академично образование, за да има подкрепата на преподаватели и режисьори, а влезе в киното с трясък.”
И в театъра Катя Евро дебютира направо в дълбоката вода: Шекспир, „Дванадесетата нощ”. За ролята на Оливия режисьора Мариус Куркински без никакво колебание избира нея. На сцената са още с Георги Калоянчев, Тодор Колев, имена, които с право наричат актьорища.
Към това време се върна един от нейните партньори и продуцент на спектакъла Камен Воденичаров:
„Едно от сериозните качества на Катя е отговорността”, заяви Камен Во. Когато тя каже „ДА”, това значи, че 100% от обещаното ще бъде изпълнено, че ще вложи в това цялото си сърце. Така беше и с пиесата „Дванадесета нощ”. Вярно, че имаше мигове на съмнение, дори беше решила, да се отказва, но с Куркински успяхме да я убедим да остане. Щастлив съм, че успяхме да направим това прекрасно представление, завърши разказа си Воденичаров.
За Виктор Калев водещата каза, че той толкова обича Катя, че е готов да й даде левия си бъбрек или жлъчката, пълна с камъни. Той не потвърди точно това, но разказа, нещо твърде интересно:
„По време на лют купон към компанията се приближават хора, които продават цветя. Групата е голяма има момчета и момичета, в този момент Катя се провиква: „Ами, те вече спаха с нас, няма нужда да предлагате, няма да купят.
Любо Четалов пък бе представен като партньор от последния филм, в който участва Катя „Пътуващо кино” на режисьора Илия Костов. Двамата са заедно и в още една лента на същия режисьор „Време за жени”. А ето и какво си спомни Чаталов:
„Преди много години на фестивала във Варна в хотела ми казват, според списъка ще спите с К. Евро. Но това е Катето. Тя е жена. Така сме го написали, мислехме, че е мъж”. Евро не приема драматично конфузната ситуация. За да не настанят в стаята й някоя досадна артистка, тя прибира в спалнята своя колега, но му поставя условие: „Ще спим заедно, НО... но без такива работи. Нали сме приятели”.
„Всяка сутрин”, разказва Чаталов, - аз се обръщах към стената, правех се на заспал или се опитвах да чета някаква книга. В това време Катя ставаше, къпеше се, обличаше и така цяла седмица... Но на последния ден, на коктейла, същата тази Катя се разхождаше и говореше: „Абе, този цяла седмица спа при мене, как не каза нещо да направим”.
Журналистът и приятел на актрисата Георги Милков пък сподели, че също е имал детски мечти, свързани с Катето Евро. Някой от тях дори се сбъднали, но разказа му бе от времето, което е бил млад журналист.
Веднъж в Южния парк той видял колукран за скачане с бънджи. Веднага отишъл и написал дописка: „Катето Евро скочи с бънджи”. После й позвънил: „Кате, ще скочиш ли с бънджи, защото вече съм го написал в дописка. В името на честността на журналиста Катето наистина отива и скача.
Накрая направо от представление, запъхтян, на премиерата на майка си пристигна и Александър Кадиев, който прочете похвално слово за нея, в което между другото вметна и следното:
„Като малък много мразех майка ми да я няма. Дебнех, когато има участие по телевизията или радиото и веднага звънях по телефона:
„Добър вечер, мога ли да задам въпрос на вашата гостенка Катерина Евро?”
- Разбира се, слушаме ви”, следва отговора... „Майко, кога ще се прибираш?”. По този повод Радосвет Радев му казал: „Сашко, да знаеш, че когато беше малък, никой в София не можеше да те понася. Разваляше всички купони. Точно на най-интересното звънеше на майка си и тя си тръгваше. Накрая приятелите успяха да накарат Катето да изпее култовата „Ке сара”, но дори и тя не можа да убеди Азис да прочете пред всички дори и ред от книгата й./show.blitz.bg