След Васил Левски, режисьорът Максим Генчев насочи камерата си и към Христо Ботев. Филмът се снима само с дарения. Вече са готови 64 снимачни минути. Остават още толкова. Кога ще дойде края, кой влиза в ролята на поета-революционер и как се снима без държавни пари, авторът разказва пред репортер на ШОУ!
- Г-н Генчев, как върви филма за Ботев?
- По-добре от очакваното.
- Какво значи това?
- Без бюджет исторически филм, пресъздаващ друга епоха, е химера, но вече имаме шестдесет и четири заснети минути. Още толкова и готово.
- От къде пари?
- Вече година събирам дарения. Те са изключително скромни. Пенсионерка от Русе ми праща всеки месец по пет лева и то в продължение на една година. Общината на Калофер даже мисли да я отличи с грамота за това, което прави. Събирам от стотинки до хиляди и благодаря еднакво на всеки. Имам човек, които даде 10 000 лева. Но иска да остане анонимен. Притеснява се от бухалките, които могат да се стоварят върху му. Защото, въпреки че каузата е благородна, бухалките не прощават. Те гледат цифри и действат.
- Явно в странно време живеем...
- Като стана въпрос за времето, установявам, че от времето Ботево и днешното голяма разлика няма. Поетът е бил наивен да си мисли, че като избави родината си от робството, духът на българина ще се разроби. Но се оказва, че свободата не за всеки.
- Докато подготвяхте сценария видяхте ли друг Ботев, различен от това, който познаваме?
- Да. Открих друг Ботев - възрожденецът, най-близкият син на Паисий. Монахът бледен, който събужда България за възраждане. Той спасява български род и фактически от неговото слово се раждат: Левски, Ботев, Раковски, Панайот Хитов. Националните ни революционери са негови рожби. Те поемат знамето от него.
- Какво още научихте за Ботев?
- Ние в голяма степен го интерпретираме по фалшив начин: бил женкар, бил пияница. Напротив, той пиел само кафе. Останалото са легенди. Аз във филма няма да търся конспирациите, не ме интересува и кой точно го е застрелял. Искам да покажа неговото вдъхновение, желанието му да освободи родината си.
- Все пак: Кой уби Ботев?
- То е исторически известно. Имал съм дълги разговори с моите консултанти - проф. Пламен Павлов и внукът на Кирил Ботев - Боян, в чиято къща ще снимаме скоро. Те посочват убиеца. Това е Джамболето, един черкезин. Той е убил един български търговец. Четата го хваща. Апостолов иска да го заколи. Ботев не разрешава и го наказва със сто тояги на голо. Това наказание обаче, тежко унижава този първичен човек, засяга силно достойнството му и той се зарича да отмъсти, да убие войводата. Кръв за кръв. Това е.
- Във вашия филм кой присъства по-силно - поетът или революционерът?
- Поетът е само в устите на другите. Те рецитират неговите стихове. Например когато Ботев получава предложение да поведе четата, той се колебае. Казва, че се е сложил на второ място, че иска да даде живота си като редови четник. Тогава един от бойците рецитира "Моята молитва" и така иска да го стимулира да приеме командването, както и става.
- Вие открихте Веселин Плачков и го направихте звезда. Как сега намерихте Ботев?
- Направих дълъг кастинг. Спрях се на един много интересен и талантлив актьор, но той е доста по-възрастен, четиридесетгодишен. Много се колебах. Защото Ботев, макар и да е стареел, на 28 години, си е бил млад мъж. И тогава се появи Деян Жеков, млад акьор от "Сфумато" . Той, освен че има изключителна визуална прилика с войводата, е много чист човек, не е суетен. Деян има много висок критерий за Ботев. Да бъде в тази роля е негова мечта от 5-годишен. Той е респектиран от отговорността, която му предстои. Наистина съпреживява всичко. Изчел е повече от мен за поета, умее да поднася словото му. Това е безценно в един говорящ филм.
- Други имена?
- Актьорите са млади, повечето студенти от НАТФИЗ, само Ники Илиев, който играе убиецът, е известен. Той е като Хенри Фонда - невероятен отрицателен персонаж. А Неда Спасова е Венета. Това, което видях е, че актьорите са много добре подготвени. Идва ново изключително талантливо поколение.
- Може ли да се говори за срокове и премиери?
- Всичко е свързано с парите, които събирам. Гледам да снимам два дни месечно по десет минути екранно време. Имам досега шест плътни снимачни дни. Между 17-ти и 20-ти май, когато в действителност са били битките на "Милин камък" и на "Околчица", се надявам да събера тридесет, четиридесет хиляди лева, сто четници, черкези, войска и да ги заснема в баталните сцени. Ще трябват много хора, дрехи, храна, хотел, дрон, две камери... Много е скъпо. Ако не събера парите, което не ми се вярва, ще пусна 60 минути от филма с билет от три лева. Така ще формирам някакъв бюджет и ще завърша. Няма отстъпление, трябва да съм умрял, за да не стане.
- Съдбата на филма за Левски, пет години по-късно? Забрави ли се скандала от първите му дни?
- Тогава действаше пропагандната машина на колегите, които не ме харесваха на лична основа. Те не можеха да приемат как така Максим Генчев ще дойде от нищото, ще събере пари и ще прави филм, при това за Левски. Защото по-лесно е да се вземе от държавата един милион, да се съберат от спонсори още няколко милиона и да се направи рецитал за Апостола. Парите се оправдават с фактури и готово. Моят филм за Дякон Левски бе оплют от такива, които не са го гледали. Имал съм възможност да го установя.
- А колко са го гледали?
- За пет години и половина има шестнадесет показвания по телевизиите. По време на излъчванията се включват по осемстотин хиляди телевизора. Проверил съм го. Така че почти цяла България и доста зрители по света са гледали филма. На големия международен фестивал в стомилионния град Таргангастол в Индия "Дяконь Левский" е въртян с голям успех и спечелва три награди./show.blitz.bg
Интервю на Исак ГОЗЕС