С мотото „Направи го сега!” стартира новата кампания на ДНК. През 2019 г. организацията, която вече направи три години, ще работи в три основни посоки – да мотивира младите хора да станат родители, да им помогне да вземат информирано решение за рисковете, които крие закъснялото родителство и да постави на дневен ред нови практики за взаимодействие между бизнеса и младите българи у нас и по света. Първата стъпка в тази посока ДНК прави, създавайки Обществен съвет. В него участват родолюбиви и успешни българи с различни професии и успешна кариера, които ще бъдат мотора на неправителствената организация. За тях, както и за новата кампания разговаряме с председателя на ДНК – продуцентът Андрей Арнаудов.
Кампанията „Направи го сега” стартира на 19 март 2019-та и ще продължи до 1 януари 2020-та, като участие в нея могат да вземат всички семейства, заченали своите деца от март до декември 2019-та, споделяйки на www.napravigo.bg снимка с теста за бременност и своята емоционална история. Финалното събитие - трето национално кръщене, ще се проведе през октомври 2020-та, тъй като регламентът на кампанията има за цел стимулирането за създаване на нов живот, а не, както досега, единствено да го регистрира.
За първи път двойките, записали се в кампанията, ще имат възможността да получат най-важните неща за отглеждането на детето им през първите 12 месеца: дрехи, памперси, храна и козметика. На лотариен принцип пред нотариус ще бъдат избрани 20 семейства, които ще получат своя „Бебешки ДНК пакет”, всеки от които на стойност 5 000лв.
- Г-н Арнаудов, какво се промени в обществените нагласи според вас за тези три години, откакто съществува движение ДНК?
- До този момент сме направили две издания, свързани с кампанията за стимулиране на раждаемостта. Минаха три години, но първо искам да споделя каква е разликата в нашите собствени нагласи, откакто това движение съществува. По-специално аз в началото мислех, че демографията е тема за идеалисти с малко по-голяма патриотична насоченост и би вълнувала хора, които се интересуват от това дали след 100 години ще има българи или ние ще сме последните, които, образно казано, ще загасят осветлението. Днес вече за нас е ясно, че демографията е важна не само заради това дали след 100 години ще има българи, а затова дали ние ще живеем добре сега. Демографията решава дали ще има достатъчно млади хора, които да работят, а пък работните места създават растеж, младите хора създават деца, а децата са двигател на икономиката. Нашата нагласа по този въпрос кардинално се промени.
Затова е важно да се знае, че демографията се състои от две части – раждаемост и емиграция. По отношение на емиграцията досега все още нищо не сме правили като кампании, но тази година за първи път ще направим. Но по отношение на раждаемостта, ние правим вече трето издание на кампанията. Тази година правим много промени и започваме още от името, което вече е „Направи го сега”.
- Защо?
- По няколко причини. Първо, кампанията се опитва да бъде и по-директно ориентирана към хората, като ги стимулира, и по-функционална. Онова, което разбрахме в последните три години е, че хората трябва да бъдат стимулирани по-рано да създават деца, защото на по-късна възраст започват и репродуктивните проблеми. Затова и толкова хиляди хора в България не могат да имат деца, защото все са отлагали това решение във времето. И второ – ако искаш да имаш 2-3-4 деца, което е важно за демографската картина, естествено, трябва да започнеш и от по-рано да създаваш поколение. В тази връзка ние реално променяме изцяло правилата на нашата кампания. Вече не регистрира заченати деца от предишна година, а стимулира създаването на дете сега, от март месец.
- На практика думите започват да се превръщат и в дела, нали така?
- Точно така. Ставаме по-активни. Започваме да създаваме събития, жив контакт между нас, хората от ДНК, популярни лица, психолози, доктори, демографи и хората от страната, чрез отворени срещи, които ще имаме в най-малко седем градове на страната. Освен това вече имаме и така наречения „Бебешки ДНК пакет”, който ще дадем на 20 от участниците в нашата кампания. С това искаме да покажем, че годишната издръжка на едно новородено дете е 5-6000 лева, тоест не е чак толкова невъзможно, не опира чак толкова до пари проблема. И второ – опитваме се да стимулираме хората да се включат в кампанията ни, като напишат хубави и емоционални писма със собствените си мисли и идеи за момента, в който ще създават дете, с какви очаквания са. Целта ни е също и да влезем в по-голям контакт с бизнеса, който да направи повече за това хората да създават семейства и деца. В тези 20 бебешки пакета, които ще осигурим, ще има всичко – дрехи, пюрета, мляко, шишета, биберони, колички и т.н., или всичко необходимо за първата година от живота на детето. Ще дадем пример, защото на запад постоянно измислят всевъзможни начини, за да стимулират хората да мислят и да действат в тази посока.
- Целият хъс и ангажираност по темата са похвални, а какво говорят цифрите за реалната промяна в нагласите на хората?
- За последните две години хората, които се включиха в кампанията „Направи го за България”, са общо над 20 000 души. Бяха записани около 2500 заченати деца, а около 2000 бяха кръстени. С други думи, стигнали сме до хората. Но за мен е още по-важно това, че не само сме стигнали до хората, но и започваме да изграждаме един кръг от съмишленици – от бизнеса, от хора, които разбират материята. ДНК малко по-малко се превръща в една неправителствена организация – такава, каквато аз много искам да бъде и каквито няма много в България. Не такива, които критикуват сляпо и генерират позиции против, което е национален талант, а които създават предложения и защитават идеи така, че нещо да се промени към добро в страната.
- Движение ДНК има ли аналог към момента в България?
- Честно казано има много хора, които мислят по темата, но сега имат прекрасния шанс да се обединят. Ценно е, когато смислени и успешни хора успяват да работят в отбор. Нашите усилия направиха така, че някои от най-успешните хора в бизнеса, да бъдат събрани под знамената на идеята за тази национална кауза.
- При последния ни разговор по тази тема преди месеци, вие казахте, че България е нацията, която най-бързо се стопява и вероятно след 50 години няма и да ни има. От тогава досега обаче, нещата не се ли промениха много и то в значително по-оптимистична посока?
- Наскоро нашият консултант доц. Бърдаров ни разкри нещо, което ние самите бяхме научили, но по трудния път през последните три години – че ключа към решението на проблема е повече в емиграцията, отколкото в раждаемостта. Да, държавата и бизнесът могат да направят така, че да се раждат повече деца, да стимулират хората, но това е частично решение на проблема. Много по-важно е обаче, част от хората, които са напуснали страната, да се върнат обратно. Това е и една от мисиите ни, защото България има огромна нужда от мислещи и работещи хора. Тази есен ще стартираме платформата Bulgaria Wants You, която ще бъде своеобразен мост между бизнеса, общините, държавата и българите по света, предлагайки им реални възможности за това как да се върнат в България. Тя ще се опита да покаже България като едно по-добро място за живот.
- С други думи – чрез тази платформа предоставяте възможност на държавата да бъде активна по въпрос, който живо я интересува?!
- Да, защото само бизнесът не е достатъчен, за съжаление. Той може да предлага работни места, може и трябва да повишава заплащането, но е много важно и хората извън страната да повярват, че България е станала по-добро и сигурно място за живот – като среда, образование, перспективи и т.н./show.blitz.bg
Интервю на Анелия ПОПОВА